Saturday, 6 August 2011

KERENAH ANAK2KU BERPUASA.....


Salam  ramadhan  frenss....lama  sungguh  rasanya  x  berbicara  di ruangan  blog  ni....biasalan  sebagai  srg  ibu  asyik  sibuk  melayan  anak2  dan  juga  sibuk  dgn  aktiviti2  sebagai  jurulatih  kecergasan.......diam  x  diam  dah  pun  masuk  enam  hari  kita  umat  islam  berpuasa.....alhamdulilah  tahun  ni  anak2ku  semuanya  berpuasa  termasuklah  KU  NAIN  yg  baru  masuk  darjah  satu.....Memang dah  jadi  kebiasaan  dlm  kelurga  semua  anak2ku  akan  belajar  berpuasa  seawal  umur  6  thn.... Sejak  dari  KU IS  dan KU FAFA mereka  semua  telah  mula  berpuasa  penuh  pada  umur  tujuh  tahun..........HE....HE.....tahun  ni  giliran  KU  NAIN  pulak  berpuasa.....KU  NAIN  ni  agak  sensitif  dan  pelembut  sikit  orangnyer.......Hari  pertama  berpuasa  punyalah  kesian , melepek  macam  tak  makan  10  hari......Sekejap2  tengok  jam , sekejap2  tanya  lagi  berapa  jam  nak  buka  puasa  mak........Kadang2  rasa  tak  sampai  hati  pulak , tapi  kuatkan  hati  gak  taknak  ikutkan  rasa  kesian  tu....takut  nanti  sampai  bila  dia  tak  nak  berpuasa..... PEPATAH  ORG  TUA  ADA  BERKATA ' KALAU  NAK  MELENTUR  BULUH  BIARLAH  DARI  REBUNGNYA '.....Jadi  kalau  nak  anak2  kita  berpuasa  biarlah  dari  kecik2  begini...kalau  dah  besar  baru  nak  belajar  dah  susah  pulak  nak  ajarkan.........Waktu  sahur  paling  lucu....Kami  sekeluarga  biasanya  akan  bangun  untuk  bersahur  pada  pukul  4.30 pagi ,masa  nilah  yang  payah  sungguh  nak  mengejutkan  KU  NAIN  A.K.A SULTAN PERAK  ni.......Maklumlah  anak  bongsu  lelaki  jadi  ada  manja  sikit , tapi  sekejap  jer  songehnyer ....Menunya  pun  hebat , nak  makan  makaroni  cheese  aje.....He...he...layankan  aje , yang  penting  dia  nak  berpuasa........Alhamdulilah  dah  hari  keenam  puasa  ni  nampak  gagah  dah  dia  berpuasa.....Siap  boleh  main  bola  lagi  petang2.........Baguslah  anak2  mak , mudah2an  KU IS , KU FAFA  DAN  KU  NAIN   dapat  berpuasa  penuh  ye , sebab  abahnya  dah  janji  nak  bagi  duit  raya  ......He...he........Sekian  dulu  untuk  kali  ini  frenss , mudah2an  bulan  puasa  ni  kita  semua  dapat  berpuasa  dan  mendapat  hidayat  yang  sebaik  yang  mungkin  darinya.........insyaallah....AMIN.......

3 comments:

  1. Selamat berpuasa Dilla :-)

    ReplyDelete
  2. salam eynda....selamat berpuasa.....

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete