Wednesday 22 June 2011

PENGALAMAN UMRAH BERSAMA KELUARGA

 Salam  semua......dah  masuk  hari  khamis  hari  ni.....cepat  sungguh  masa  berlalu.....hari  ni  dah  pun  masuk  23 hb  jun.....tak  lama  je  lagi  nak  masuk  bulan  julai........Bila  diingatkan  semula  2 tahun  lepas  dalam  bulan  jun  jugalah  saya  dan  keluarga  berkesempatan  mengerjakan  umrah  bersama-sama........Sungguh  x  disangka  dapat  juga  kami  sekeluarga  pergi  mengerjakan  umrah  bersama-sama , walaupun  ketika  itu  anak  saya  yang  sulung  TG  ISKANDAR sedang  sibuk belajar  untuk  menduduki  peperiksaan  UPSR...... pemergian  kami  ke  mekah  disertai  juga  oleh  ibu  mertuaku   dan juga  bapa  mertuaku.....Dua  orang ayah  saudara  dan  mak  saudara  sebelah  suamiku  juga  ada  turut  serta  dalam  perjalanan  kami  ini..........walaupun  pada  awalnya  agak  risau  juga  dalam  hati  kerana  pertama  kali  nak  menjejakkan  kaki  ke  tanah  suci  mekah..... Ditambah  lagi  dengan  kesemua  anak2ku  yang  sememangnya  cukup  terkenal  dgn  kenakalan dan kelincahan  mereka........he...he....alhamdulilah  berkat  doa  dari  saudara  mara  dan  rakan2   , segala2nya  berjalan  dgn  baik  dan  lancar..... Anak2  cukup  baik  dan  mendengar  kata  sepanjang  berada  di  tanah  suci.........Kesemua  anak2  lelaki  akan  mengikut  abah  dan  atuknya  pergi  sembahyang......Malah  selepas  2-3  hari  disana , mereka  semua  dah  boleh  berulang-alik dari  hotel  ke  masjid  dgn  sendiri  sahaja..........Setiap  kali  balik  dari  masjid  mesti  ada  saja  mainan  yg  dibawa  balik  .... maklumlah  sepanjang2  jln  keluar  dari  masjid  tu  memang  banyak  aktiviti  jualan.....Tu  yang  tersangkut  bershopping  budak2  tu.........Bagi  saya  dan  princess  pulak  akan  bersembahyang  bersama2  atuk  lehanya  dibahagian  wanita.......Pengalaman  yang  cukup  menarik  semasa  saya  membawa  princess  adalah , setiap  kali  nak  masuk  ke  masjid  mesti  ada  saja  yang  akan  mencium  princess...Suka  benar  perempuan2  arab  disana  tengok  budak2  dari  asia  agaknya.....Dan  mereka  juga  boleh  kenal  yang  kami  dari  malaysia..........Walaupun  cuaca  agak  panas  , tetapi alhamdulilah  princess  x  pulak  merengek  kepanasan , malah  sibuk  bermain  ditengah2  panas  setiap  kali  selepas  waktu2  sembahyang.......alhamdulilah  sepanjang  berada  disana  segala2  yang  wajib  dan  sunat  kami  lakukan  dapat  kami  sekeluarga  lakukan  bersama  dgn  baik...........Sememangnya  pengalaman  mengerjakan  umrah  bersama  ini  takkan  saya  lupakan........Cukup  memberikan  pengajaran  kepada  saya  akan  ertinya  kesabaran  terutama  sekali  kerana  harus  bersabar  dgn  segala  macam  kerenah  anak2  sepanjang  di sana......Mulut  mesti  sentiasa  dijaga  jgn  cepat  mengeluarkan  perkataan  yang  x  elok , sentiasa  beristifghar  dan  berselawat...........Suami  juga telah  membawa  saya  dan  anak2  lelaki  mendaki  GUA HIRAQ......Pada  mulanya  macam  malas  nak  mengikut  tapi  bila  tengok  yang  mendakinya  ramai  yang  dah  tua2 , rasa  tercabarlah  pulak....he...he..... Jadi  naiklah  kami  berempat  sampai  ke atas......Alhamdulilah  dapatlah  jugak  masuk  ke dalam  gua  yang  cukup  mahsyur  itu...... Walaupun  kecil tapi  cukup  untuk  memuatkan  kami  4  beranak  dalam  itu....... Sampailah  juga  hajat  suamiku  nak  bawa  kami  ke  situ........ Sebenarnya  banyak  lagi  yang  nak  saya  ceritankan  tentang  kunjungan  kami  ke  mekah  ini , tapi  xpe  kita  jumpa  dilain  masa  yer......insyaallah  ada  kelapangan  nanti   saya  akan  ceritakan  lagi  k...... Salam  dari  saya  ADILLA  IDRIS.........     

No comments:

Post a Comment